wtorek, 14 kwietnia 2020

Hotel dla owadów

Wielu z Was ma to szczęście, że posiada przy swoim domu ogródek, działkę czy balkon. Mamy dziś dla Was pewną propozycję na wspólne spędzenie czasu z rodzicem lub dziadkiem - stworzenie prawdziwego hotelu dla owadów.
Tuż przed świętami zrobiłam hotel, który widzicie na zdjęciach wspólnie z mężem oraz córką i jej kuzynami. Dzięki wspólnej pracy ma aż 10 pokoi! Twój domek nie mieć aż tylu przegródek. Ważne, żeby miał dużo różnorodnych materiałów w środku. Im więcej skrytek, dziurek i schowków - tym szybciej do Twojego hotelu wprowadzą się pierwsi goście!!
W swoim projekcie możecie użyć starej, niepotrzebnej szuflady, drewnianego pudełka lub innego pojemnika, np. na sztućce. Możecie też tak jak ja - zbudować konstrukcję samodzielnie. Przyda się kilka deseczek, gwoździe, młotek i pomoc dorosłego.

Aby umeblować hotel będziecie potrzebować, np.:
- gałęzi drzew (dla pszczół), łodygi krzewów (dla bzygów), doniczki i siano do nich (dla skorków, którymi żywią się biedronki). Mech - dla złotooków i trzmieli - ja znalazłam dużo mchu przed swoim domem. Owady lubią również słomę, szyszki, korę, suche liście, puste w środku łodygi
- kawałek siatki o małych oczkach lub żyłkę - ja od tyłu przyczepiłam takerem starą, niepotrzebną siatkę z trampoliny a z przodu przybiłam dookoła domku małe gwoździe i porozciągałam mocną żyłkę - jest to ochrona przed ptakami.

1. Owady bardzo lubią wąskie i długie tunele ponieważ czują się w nich bezpiecznie i mogą tam złożyć jaja. Nawiercamy (z pomocą dorosłego) dziurki w klockach/ pieńkach drewnianych, grubszych gałęziach. Nie robimy dziur na wylot! Im więcej dziurek - tym lepiej. 
2. Zbijamy konstrukcję domu, z tyłu przyczepiamy siatkę, tak żeby zawartość hotelu nie wypadała. Jeżeli hotel będzie wisiał na jakiejś ścianie być może siatka z tyłu nie będzie potrzebna.
3. Każdy hotelowy pokój staramy się urządzić inaczej - u mnie powtarzają się szyszki i mech, ale być może Tobie uda się zrobić każdy pokój inaczej. Postarajcie się nic nie kleić- owady nie lubią zapachu kleju, farb i innych nienaturalnych wytworów człowieka.
4. Na Wierzchu hotelu przybijamy siatkę do ochrony przed ptakami lub tak jak ja - rozciągamy pomiędzy wcześniej przybitymi gwoździami żyłkę. Nasz domek umieszczamy w osłoniętym od deszczu i wiatru miejscu, dobrze nasłonecznionym, najlepiej skierowanym na południe. Może wisieć w ogrodzie lub na balkonie.

Jeśli chcecie się dowiedzieć, jak wyglądają bzygi, złotooki i kto jeszcze może zamieszkać w Twoim hotelu, sprawdźcie na: https://fundacjakosmos.org/15hotel
Pamiętajcie, by podzielić się z nami zdjęciami swoich domków dla owadów, jeśli zdecydujecie się podjąć jego budowy! Nasz adres: zarazajacyzdrowiem@gmail.com

Martyna Pietrzak